November 16, 2012

U tak kenal I, jgn sibuk nak judge I owkiee? *sigh*

Hallluu saudara saudari chikebong chikebong~

"If you don't know me, don't judge me"

I bet, all of us know how famous this quote. Bagi aku yang cepat buhsan dengan macam - macam perkara, aku tak ambik kisah sangat pasal quote ni.

Why Ash?

Sebab, tak semestinya kau tak rapat and tak kenal sangat someone tu kau tak boleh nak bagi pandangan kau terhadap seseorang tu. Aku bet org yang mengamalkan penggunaan quote ni pun gerenti ada judge some one yang dia tak rapat pun. Jangan nak menipu la kata tak penah. Aku tikam pakai meja baru tau. Kau memang tak kenal someone, tapi kau terus buat conclusion yang orang tu cenggini la, cenggitu la and macam2 lagi la. That is human dude and cikaro sekalian alam. Kita tak terlepas dari nak buat pandangan sendiri terhadap semua benda yang wujud kat alam ni.

Ambik contoh, ada sorang laki and perempuan keluar sama and nampak sangat mesra sekali and korang tak kenal pun sapa tu. 3 orang kawan yang langsung takdak kaitan ngan laki and perempuan tu mengeluarkan pendapat sendiri

A : Aku gerenti mereka couple tu
B : Rasanya mesti mereka bestfriend la, tak semestinya tengok laki and perempuan sama2 terus dilabel couple~
C : Tapi rupa nampak sama, ntah2 adik beradik. Aku and abang2 aku pun rapat jugak tau?

Seee?? Secara tak langsung korang akan judge jugak tau? Tak semestinya kalau orang bagi pendapat mereka yang perangai kau macam syaitonirrajim, baju kau busuk, itu la, ini la, kau terus keluarkan statement "If you don't know me, don't judge me". Orang bagi pendapat je pun, bukannya buat dosa besar nak bagi pendapat. Dalam hidup ni, kau tak leh asek nak dengar benda baik je, kau tu pun bukannya baik sangat pun. Aku pun camtu jugak. Kalau orang nak judge aku dari segi yang baik atau buruk, terima je la. Maybe ada sebab kenapa orang berfikiran camtu setiap kali tengok korang. Dapat jugak ubah perangai jadi someone yang lebih mulia.

Memang la orang yang judge korang tu tak kenal korang sebaiknya. Tapi~ kena ingat jugak tau? semua orang mempunyai pandangan yang berbeza, so, kau takleh nak expect semua orang akan berfikiran baik setiap kali tengok kau. Grow up man and women~ Face the reality. Wake up from your dream. World is such a harsh place, either you like it or not, you have to accept it

P/s : Dalam dunia ni, orang yang baik sikit, orang yang jahat pun sikit jugak. Yang banyaknya, orang yang ditengah2 baik and jahat tu =)